Korona korkusu tüm dünyayı sararken, tekstil ihracatımızı da ciddi oranda vurdu. Bunun Nisan sonuna kadar yoğun olarak hissedilmesi bekleniyor. Ama şimdiden evde kalan tüketiciler, pek çok sektör gibi tekstili de ciddi oranda etkiliyor. Özellikle ihracat pazarlarımızın virüsten etkilenmesiyle, Mart ayı ihracatımızda bunu görüyoruz.
Genel İhracatta Azalma
Ticaret bakanlığının verilerine göre Mart ayında ihracat bir önceki yılın aynı ayına göre -% 17,81 oranında azalmış, ithalat ise % 3,13 oranında artmıştır.
Tekstil Sektöründe Korona Etkisi
Tekstilde virüsün etkisini Mart ihracat rakamlarında çok net bir şekilde görüyoruz. Özellikle hazır giyim -%27,4 ; deri -%26 ve tekstil(kumaş ve iplik) -%19,4 gibi ciddi şekilde küçülmüştür. Sadece bu grupta halı ihracatımız %5,5 artış kaydetmiştir.
Hazır Giyim İhracatı
Hazır giyim sektörüne bakacak olursak ; Mart ayında ihracatta en büyük pazarlarımızdan olan Almanya -%19 ,İspanya -%40 ve İngiltere -%40 küçülme göstermiştir.
Tekstil (kumaş ve iplik ) İhracatı
Tekstilde ihracatımız Mart ayında -%19,4 küçülmüştür. Bu grupta ana pazarlarımız İtalya -%40,Almanya -%7 , İngiltere -%22, Bulgaristan -%38 , İspanya -%23 Mart ayında küçülmüştür. Buna karşın ABD %22 ve Rusya %28 artış göstermiştir.
Halı İhracatı
Halı ihracatı Mart da %5,5 artış göstermeyi başarmıştır. Bunda ihracatta ilk sıradaki ABD ‘nin %38 artışı başı çekmektedir. Sonraki iki ülke Suudi Arabistan -%2 ve Libya -%4 küçülse de sektör Mart ayını artışla bitirmeyi başarmıştır. Halı sektörünün güçlü olduğu Avrupa ülkelerinde ise, Almanya -%24 ve İngiltere -%18 küçülme göstermiştir.
Deri Mamulleri İhracatı
Deri ve deri mamulleri ihracatımız Mart ayında -%26 küçülme göstermiştir. Rusya -%33 , Almanya -%30 , İtalya -%53 ve Irak’ın – %54 küçülmesi bunda etkili olmuştur.
Sonuç
Mart ayında başlayan Korona virüsün, ihracat pazarlarımıza yansıyan negatif etkisinin, Nisan ayında daha hissedilir olmasını bekliyoruz. İç piyasada evde kalın çağrısı tekstil tüketimini durma noktasına getirmişken, ihracatın da hızla kan kaybetmesi tekstil camiasını düşündürmektedir. Uluslararası tekstil fuarlarının iptal edilmesi bunun öncü göstergesiydi. Fırtına devam ederken hasar tespit etmek zordur. İleri dönük umudumuz, virüs sonrası talepler için hem hammadde hem de konfeksiyon altyapısı nedeniyle ilk tercih edilen ülke olacağımızdır. Çin ve Bangladeş gibi ülkelere göre, talebe hızlı bir şekilde cevap verebileceğimizden Avrupalı perakendecilerin ilk tercihi olacağız.
Serkan ÖZCANLI
TMO MYK Genel Sekreteri